söndag 8 juli 2012

Tutorial skrytalbum

Här kommer en tutorial på hur jag gick till väga när jag gjorde "farfars skrytalbum"..

Du behöver: 
  • 3 stycken enfärgad cardstock
  • Mönstrat papper att dekorera med 
  • Sax, linjal, bigare och dubbelhäftande tejp 
Gör så här: 

1. Skär till bit A i den enfärgade cardstocken. Den ska vara 16*25 cm, biga vid 9 och 11 cm 


2. Skär till bit i den enfärgade cardstocken. Den ska vara 16*30 cm, biga vid 14 och 16 cm


3. Sätt dubbelhäftande tejp på den längre sidan på bit 


4. Sätt sedan fast bit B, då får vi en enda lång bit = Stommen till minialbumet är klart :) 


5. Skär till bit i cardstock eller mönstrat papper. (om du använder mönstrat papper till bit C, se till att det är mönster på båda sidorna.) Bit ska vara 14*28 cm, biga vid 13 och 15 cm 


6. Sedan är det dags att dekorera albumet med mönstrat papper och korten du har valt. Sätt fast alla dekorationer och kort innan du limmar fast bit C, det är annars svårt att sätta fast kort och dekorationer :) OBS! Limma bara det mellanrum som blir när du har bigat, då kan du sätta bilder på båda sidorna av bit C :) 


Så här ser det ut när man har dekorerat det :) Mer bilder på hur mitt album ser ut dekorerat hittar du här :) 




Hoppas att ni förstår min tutorial och vill testa att göra ett minialbum enligt min beskrivning. Om ni gör det vill jag jättegärna se hur era album blev, länka gärna till er blogg så jag kan kika :) Tack för alla snälla kommentarer ni lämnar, blir så himla glad :) 
Kram Linnéa

3 kommentarer:

  1. Tusen tack för denna underbara tutorial, så vackert ditt album blev!
    Har fixat ett eget nu, tack för att du visar!
    Helt underbart fint!

    KRAM SUSY

    SvaraRadera
  2. ÅÅH tack för den fina tutorialen på ditt fina skrytalbum, måste ju hinna testa att göra nåt sånt, tack för inspirationen :)

    HA DET SÅ GOTT OCH TA HAND OM DIG :)

    KRAM MAJSAN

    SvaraRadera
  3. Vilket otroligt fint album du gjort. Tack för att du delar med dig av en så bra tutorial. Nu blev jag jätteinspirerad att prova själv.

    Tack för fin kommentar hos mig. Jag hittade jättemycket fina saker här på din blogg!

    Kram
    Åsalill

    SvaraRadera